Ben jij hooggevoelig?

Doe de zelftest

TIPS

zo ga je om met je hooggevoeligheid

Bij hooggevoelige mensen komen prikkels uit de omgeving veel harder binnen dan bij anderen.

zelfkennis is de sleutel tot succes; onderken en accepteer daarom dat je gevoelig bent. Elaine Aron raadt hoog sensitieve personen (HSP’ers) aan hun levensverhaal in een nieuw kader te plaatsen. Als je eenmaal beseft dat je zeer gevoelig bent, kun je ook begrijpen waarom je je op sommige momenten in je leven zo onbegrepen voelde.

Verschillen tussen mensen maken de wereld interessant. Continu proberen te voldoen aan andermans verwachtingen (of aan dat wat je dénkt dat anderen van je verwachten) maakt je niet tot een leuker mens. Integendeel: je wordt moe en verkrampt en hebt uiteindelijk geen energie meer voor datgene waar je wél goed in bent

Even de ogen sluiten, pauzeren of een stukje wandelen helpt als het je allemaal te veel wordt. Zorg voor een ontspannen houding en beweeg regelmatig. Meditatie en voldoende rust zijn onontbeerlijk voor vrijwel alle hooggevoelige personen, evenals het luisteren naar rustige muziek

Uit onderzoek van  Elaine Aron (Hsp deskundige) blijkt dat HSP’ers meer moeite hebben met nachtdiensten, onregelmatige werktijden en lange werkdagen. Probeer duidelijke afspraken te maken met je werkgever over een rustige werkplek en aangepaste werktijden. Bewaak je prikkelingsniveau, dat voorkomt een burn-out.

Hooggevoelige personen worden volgens Aron snel verliefd, maar lopen het risico zich in de ander te verliezen. Daar moeten ze dus voor waken. Veel HSP’ers hebben bovendien een grotere behoefte aan afzondering, waardoor hun partners zich afgewezen kunnen voelen. Duidelijk uitleggen waarom je even alleen wilt zijn kan al veel misverstanden voorkomen. Ga conflicten niet koste wat kost uit de weg uit angst voor overprikkeling. En wees geduldig met de ander: voorkom dat je te snel en geprikkeld reageert.